tollare, nova scotia duck tolling retiever, valpar, tollarvalp, valpkull
 

I senaste numret av hundsport finns en artikel om valpens miljöträning. De menade att valpen ska tränas från allt tidigare åldrar. Vid fem veckor är valpen orädd och nyfiken på allt och tycker ingenting är konstigt men redan vid sju veckor börjar den utveckla rädslor. Därför är det viktigt att låte de upptäcka nya saker inom denna period. Artikeln säger att man kan följa valpens åtta regler. Det vill säga att valpen ska träffa åtta olika personer, gå på åtta olika underlag, åtta leksaker, ljud, utmaningar,platser, hundar  etc... Jag kan väl lugnt säga att mina valpar har följt dessa regler, fast vi har gjort om det till valpens åttahundra-regler... Vi har under de senaste veckorna testat det mesta, allt från att åka bil till båt, suttit på miljoner olika platser, lekt med andra hundar, smakat på fågel, lekt med katten, gått på grus, halt golv, gräs, vatten, sovit borta, hälsat och lekt med barn, testat nya leksaker, hört åska, varit ute i regn, badat, fått klorna klippta flera gånger mm mm mm........... Jag kan göra listan oändligt lång, så som jag sa innan så har vi gjort valpens  åtta-regler gånger hundra. Å jag måste stolt säga att jag är väldigt imponerad av mina tuffa sötnosar. Orädda och nyfikna har de under sin korta tid på jorden gjort mer än vad många hundar får göra under en livstid.. Dessa valpar är ett tryggt, självsäkert gäng som snart är redo att flytta hemifrån. De är beredda att upptäcka mer, och de ser fram emot att få komma till sina nya familjer. Det känns för mig otroligt skönt att lämna bort valpar som är redo att ta sig an den stora världen..

Sen är det inte bara jag som fotat dessa små, utan en hundfotograf kontaktade mig och bad att få fota valparna och Vilda för boken "Lyckliga lydiga hundar" som ska ges ut i ny utgåva och för en valpkalender. De ska fotas igen på torsdag i en fotostudio. Jag hoppas snart också kunna lägga upp Eivor Rasehorns foton på mina djur. Även Gollum ska vara fotomodell.. :)



Picture



Leave a Reply.


vildviljans, vilda, flyingtollers evelina, valpar, tollare, nova scotia duck tolling retriever, valpkull, tollarvalpar